Czym jest identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna firmy jest podstawowym elementem w zakresie tworzenia jej wizerunku, tożsamości oraz zwiększania świadomości wśród klientów. Dzięki profesjonalnemu brandingowi można skutecznie wyróżnić markę na rynku, a także przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Identyfikacja wizualna firmy jest zatem jednym z podstawowych narzędzi, dzięki któremu można skutecznie kreować wizerunek całej marki. Termin odnosi się zarówno do symboli, jak i zachowań stosowanych wewnątrz firmy w celu uzyskania spójnej oraz pozytywnej identyfikacji rynkowej oraz wyróżnienia się wśród konkurencji.
Jak stworzyć spójny system identyfikacji wizualnej?
System identyfikacji wizualnej jest niezwykle skonkretyzowany. Składa się z procedur, oznaczeń graficznych oraz innych elementów wizualnych stosowanych w przedsiębiorstwie. Jest tworzony dla uzyskania klarownej oraz jasnej identyfikacji, która może w logiczny sposób nawiązywać do logotypu marki. Jednak przede wszystkim system identyfikacji ma przedstawiać wyznawane przez markę wartości.
Identyfikacja wizualna marki sprawia, że potencjalni kontrahenci oraz klienci mogą łatwo rozpoznać firmę lub markę. Wymaga to jednak odpowiedniego opracowania projektu systemu identyfikacji wizualnej, zwłaszcza na początku prowadzonej działalności. Wówczas dochodzi do pierwszych kontaktów klientów z firmą, która powinna być przez nich dobrze zapamiętana. Podczas tworzenia systemu identyfikacji należy pamiętać o kilku istotnych elementach.
Przede wszystkim system musi być:
– zgodny z prowadzoną polityką firmy,
– dopasowany do charakteru działalności firmy,
– przejrzysty, unikalny oraz zauważalny,
– łatwo wpadający w pamięć,
– powodujący pozytywne skojarzenia.
Z jakich elementów składa się system identyfikacji wizualnej?
Na system identyfikacji wizualnej składają się przede wszystkim elementy wizualne, lecz także pozawizualne. Do elementów wizualnych zalicza się:
- logotyp,
- kolorystykę oraz topografię firmową,
- wygląd i charakter produktów,
- dress code pracowników,
- wygląd siedziby oraz otoczenia firmy,
- wygląd stoisk targowych,
- szata graficzna materiałów drukowanych, marketingowych i promocyjnych,
- wygląd dokumentów firmowych, opakowania spersonalizowane,
- opakowania na zamówienie,
- jednolity motyw przewodni na stronie,
- oznakowanie samochodów firmowych,
- gadżety zawierające logo marki.
Aby uzyskać jednolity charakter materiałów promocyjnych, dokumentów firmowych oraz materiałów marketingowych warto korzystać ze sprawdzonej agencji reklamy lub drukarni. Sprawdzony producent opakowań kartonowych może z łatwością dopasować ich wygląd do identyfikacji wizualnej firmy. Pomocne są również taśmy do pakowania z logo firmy, które zapewniają bezpieczeństwo podczas transportu produktu. Aby wzbudzić zaufanie klientów warto wybierać również dobrej jakości opakowania. Śląsk jest regionem, gdzie odnaleźć można wiele profesjonalnych firm realizujących produkcję opakowań. W każdej firmie sprawdzają się dobrej jakości opakowania kartonowe, cena których odzwierciedla ich precyzję wykonania.
Jakie korzyści przynosi identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna firmy przynosi bardzo szerokie korzyści. Przede wszystkim jednak pomaga osiągnąć spójność komunikacji wewnętrznej marki. Jest to możliwe tylko wówczas, kiedy poszczególne elementy marki są spójne oraz nawiązują do siebie w sposób logiczny. Natomiast materiały graficzne stają się wówczas elementem komunikacji marki, gdyż przekazują odbiorcom istotne komunikaty dotyczące działalności firmy. Jednocześnie pobudzają określone uczucia jak i skojarzenia. Budując identyfikację wizualną marki można wyróżnić ją spośród konkurencji, a tym samym wzmocnić jej pozycję na rynku.
Nigdy nie ma pewności w jakiej sytuacji potencjalny klient spotka się z produktami. Tym samym warto zadbać o to, by identyfikacja wizualna marki była dostępna w bardzo wielu miejscach. Jej nośnikami mogą być między innymi ulotki informacyjne, wizytówki, papier firmowy, oznakowanie służbowych samochodów, odzieży firmowej, gadżety, ale również szyldy, kasetony, witryny oraz strona internetowa. Dobra identyfikacja marki jest także idealnym gruntem do jej dalszego rozwoju. Buduje się wówczas zaufanie klientów, którzy chętnie powracają do danej marki jej usług lub produktów.
Identyfikacja wizualna firmy to zestaw symboli, zachowań i elementów wizualnych, które tworzą wizerunek marki, zwiększają jej rozpoznawalność i wyróżniają ją na rynku.
Elementy wizualne obejmują takie rzeczy jak: logotyp, kolorystykę, topografię firmową, wygląd produktów, dress code pracowników, wygląd siedziby, materiały marketingowe, opakowania, stronę internetową, oznakowanie samochodów firmowych i gadżety z logo.
Spójna identyfikacja wizualna przynosi korzyści takie jak: spójność komunikacji wewnętrznej, wyróżnienie marki na rynku, budowanie zaufania klientów oraz wspieranie dalszego rozwoju firmy.