Jak zmienił się rynek opakowań kartonowych w obliczu pandemii?
Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że trwająca już ponad dwa lata pandemia Covid-19 zmieniła wiele zarówno w zakresie funkcjonowania społeczeństwa, jak i światowej gospodarki. Wpłynęła na zachowania, postawy i zdrowie psychiczne większości z nas oraz zmieniła sposób funkcjonowania wielu przedsiębiorstw, które musiały dostosować się do zmieniających się zachowań konsumenckich.
Na skróty:
- Jak pandemia wpłynęła na nasze życie?
- Branża opakowań w dobie kryzysu
- Co czeka rynek opakowań kartonowych w przyszłości?
Jak pandemia wpłynęła na nasze życie?
Wybuch pandemii Covid-19 sprawił, że zmianie uległo życie każdego z nas. Nowa rzeczywistość wymusiła nowe zachowania – a najwięcej zmian zauważalnych było w kontekście życia codziennego. Ograniczone wyjścia z domu czy brak spotkań ze znajomymi powodowały często obniżenie nastroju oraz problemy psychiczne i fizyczne wielu ludzi, wymuszając tym samym zmianę nawyków.
Konieczność społecznej izolacji w znacznym stopniu przyczyniła się do przeniesienia życia codziennego do Internetu. Wirtualny świat stał się rozrywką, formą komunikacji, a często również miejscem pracy. Digitalizacja, którą wymusiła pandemia, przyczyniła się także do rozpowszechnienia pracy zdalnej, również w firmach, które wcześniej funkcjonowały tylko i wyłącznie w sposób tradycyjny. Cyfrowa rewolucja widoczna jest także w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, które przeniosły znaczną część swojej sprzedaży online. Takie zachowanie sprzedawców zostało niejako na nich narzucone poprzez wprowadzenie lockdownu i zakazu otwierania sklepów stacjonarnych.
W wyniku tego, podczas trwania pandemii, branża e-commerce odnotowała bardzo dynamiczny wzrost będący skutkiem wzrostu udziału internetowej sprzedaży w całym handlu światowym.
Branża opakowań w dobie kryzysu
Rozwój pandemii koronawirusa w znacznym stopniu wpłynął na funkcjonowanie globalnego łańcucha dostaw i przyczynił się do zmian w wielu sektorach gospodarki. Materiały opakowaniowe, tak potrzebne w życiu codziennym, okazały się odporne na falę spowolnienia gospodarczego.
W przypadku opakowań z kartonu czy papieru można wręcz posłużyć się stwierdzeniem, że producenci nie odczuli zbyt dużego, negatywnego wpływu pandemii na produkcję. Wynika to m.in. z:
- rozwoju sprzedaży internetowej (co oznacza konieczność pakowania przesyłek w kartony),
- początkowego wzrostu produkcji żywności (i opakowań na żywność) oraz leków,
- gromadzenia zapasów przez społeczeństwo,
- nawiązanie współprac międzynarodowych i eksport towarów takich jak maseczki.
Chcąc odpowiedzieć na pytanie o to jak zmienił się rynek opakowań kartonowych w obliczu pandemii, wskazuje się więc duży rozwój tego sektora gospodarki i utrzymujące się duże zapotrzebowanie na opakowania.
Co czeka rynek opakowań kartonowych w przyszłości?
Rynek opakowań, jak każdy rynek funkcjonujący w globalnej gospodarce, również ulega trendom. Jednym z najbardziej zauważalnych trendów jest popyt na opakowania ekologiczne, a więc wykonane z recyklingowalnych materiałów czy wyprodukowane przez firmy posiadające certyfikaty dot. systemów zarządzania środowiskowego, takie jak te, którymi mogą pochwalić się opakowania kartonowe Bielsko.
Wzrost eksportu z Polski, jak zauważyć może każdy producent opakowań kartonowych, jest również bardzo znaczącym motorem napędowym branży opakowań – opakowania kartonowe są bowiem istotnym elementem procesu transportowego pomiędzy krajami. Oferujące przeróżne opakowania Tychy (oraz inne miasta i każdy producent opakowań) stają przed wyzwaniami, które przyniosła nowa rzeczywistość. Rosnąca wciąż sprzedaż internetowa wymaga wzrostu wolumenu produkcji opakowań kartonowych, a popyt na pudełka wysyłkowe z całą pewnością w najbliższym czasie nie zmaleje. Konsumenci przesunęli swoje zakupy do Internetu i nie są chętni do powrotu do zakupów stacjonarnych, co znacznie przyczynia się w dalszym ciągu na duże zapotrzebowanie na dobrej jakości opakowania kartonowe.
Branża opakowań kartonowych odnotowała wzrost dzięki e-commerce, produkcji żywności i eksportowi.
Rosnący popyt na ekologiczne opakowania oraz zwiększona produkcja spowodowana wzrostem zakupów online.